Joogafestival 2018 Helsingissä sekä mitä Intian suurlähettiläs kertoi joogasta ja ayurvedasta



Kaapelitehdas, Helsinki, 2018 - Cable Factory, Helsinki, 2018


(Mainos: Postaus tehty vastineeksi ilmaisesta sisäänpääsystä Joogafestival 2018 -tapahtumaan)


Joogafestival järjestettiin viime viikonloppuna kuudetta kertaa Helsingin Kaapelitehtaalla ja festivaalien tämänvuotisena teemana oli ilo.

Mukavana yllätyksenä Joogafestivaleilla tänä vuonna 2018 oli se, miten näkyvästi ayurveda oli esillä.
Ayurvedaan perehtyneet yritykset ja yhteisöt olivat ryhmittyneet omaksi keitaakseen tarjoten tietoa, tuotteita ja näytehierontoja ayurvedasta kiinnostuneille.


Ayurvedaa Joogafestivaleilla 2018 - Ayurveda in Joogafestival, Helsinki, 2018


Intian suurlähetystöhän järjesti Helsingissä alkuvuodesta 2018 kuuden luennon sarjan ayurvedasta. Kyseiset luentopäivät eivät valitettavasti sopineet Indivuen aikatauluun, mutta onneksi sitten Joogafestivaleilla päästiin mukavasti korvaamaan luennot, ja siellä lauantaina ayurvedasta omat luentonsa pitivät amerikkalainen Jessica Winderl, sekä suomalaiset Ossi Viljakainen ja Pardaman Sharma.


Ms. Vani Rao, Intian suurlähettiläs Suomessa, pitää puheen Joogafestivaleilla
- The Ambassador of India in Finland, Ms. Vani Rao, giving a speech in Helsinki Yoga Festival



Joogafestival-tapahtumaa kunnioitti myös Intian suurlähettiläs, Ms. Vani Rao, läsnäolollaan, ja ennen Pardaman Sharman luentoa nukkumisen tärkeydestä ihmisen hyvinvoinnille, Ms. Vani Rao piti lyhyen puheen joogasta ja ayurvedasta englanniksi. Puheensa aluksi hän kehui ja kiitti Joogafestival-tapahtuman järjestäjää Antti Sipistä.

Suurlähettiläs kertoi puheessaan joogan olevan ikivanha intialainen perintö ja sanoi joogaa kuvaavien periaatteiden olevan kirjoitetut muinaisiin intialaisiin kirjoituksiin. Yksi Intian pyhimyksistä, Patanjali, on kirjoittanut joogasta kokonaisen tutkielman. 
(Ks. Patanjalin joogasutrat ilmestyivät suomennettuna vuonna 2010.)

Suurlähettiläs jatkoi kertomalla, että nykypäivänä joogasta on tullut suosittua myös Intian ulkopuolella, globaalisti. Monet intialaiset ovat harjoittaneet joogaa muodossa tai toisessa, 
ja itseasiassa monet intialaiset tekevät aamuisin herättyään aurinkotervehdyksen, joka on yksi jooga-asanoiden sarjoista. Se on ainutlaatuinen harjoitus, joka ei koostu ainoastaan asanoista, vaan myös muista joogan aspekteista, kuten meditaatio ja pranayama, joka on hengitystekniikka.

Näiden kolmen harjoituksen yhdistelmä ei tuo sinulle ainoastaan hyvää kuntoa, vaan ne auttavat myös rentoutumaan ja voittamaan stressin ja auttavat kokemaan niin rauhaa kuin tyyneyttä.

Ms. Vani Rao sanoi uskovansa, että useimmat, jotka harjoittavat joogaa, ovat samaa mieltä joogan vaikutuksesta mieleen, kehoon ja sieluun. Jooga on erittäin holistinen.
Nykypäivänä jooga on ottanut monenlaisia muotoja eri puolilla maailmaa, ja suurlähettiläs sanoi toivovansa, että joogan perusperiaatteita kunnioitetaan jatkossakin, kun joogaa muunnellaan ja se ottaa moderneja avatareja sopiakseen eri puolilla maailmaa elävien ihmisten makuun. 

Viimeiset kolme vuotta YK on tunnustanut päivämäärän 21.6. kansainväliseksi joogapäiväksi ja tuota päivää kutsutaan maailmanlaajuisesti kansainväliseksi joogan päiväksi.

Ms. Vani Rao kertoi, että tulemme viettämään kyseistä joogan päivää myös Helsingissä tänä vuonna, mutta ei kuitenkaan juuri 21.6., koska suurlähettilään suomalaiset ystävät olivat kertoneet kyseisen päivän osuvan päällekkäin juhannuspäivän kanssa.

Suurlähettiläs kertoi myös ayurvedan olevan vanhaa muinaista intialaista perintöä. Ayurveda on holistinen tapa parantaa ja se perustuu muinaisiin intialaisiin kirjoituksiin Susruthaan ja Charakaan, joidenka kirjoittajat olivat intialaisia pyhimyksiä ja jotka muodostivat ayurvedan perusteet n. 2000 - 3000 vuotta sitten.

Ayurveda on yksinkertainen lääkintä ja parannus -systeemi, joka käyttää hyvin perinteisiä yrttejä, ainesosia, jotka ovat yleisessä käytössä intialaisissa talouksissa. Eivät ehkä niinkään muissa länsimaissa. - Olemme kaikki kasvaneet harjoittaen ayurvedaan perustuvia tapoja yleisiin terveysasioihin ja -vaivoihin, kertoi suurlähettiläs ja jatkoi, että
Suomessakin on joukko ayurvedalle omistautuneita harjoittajia, joista yksi on Pardaman Sharma, joka on koulutettu ayurvedinen lääkäri ja joka on käynyt läpi tiukan akateemisen koulutuksen Intiassa ja promotoinut ayurvedaa Suomessa ja on nytkin Joogafestivaaleilla pitämässä luentoa nukkumisen tärkeydestä terveydelle ja hyvinvoinnille.

Suurlähettiläs arvioi, että kun elämämme tästä yhä globalisoituu ja sivistyy, niin tulemme palaamaan takaisin muinaisiin, yksinkertaisiin tapoihin vähentää stressiä elämässämme ja ayurveda on yksi niistä tavoista.

Puheensa lopuksi suurlähettiläs Ms. Vani Rao kiitti kuulijoita, jotka olivat tulleet paikan päälle Joogafestivaleille ja toivotti kaikki tervetulleeksi tuleville Intian suurlähetystön järjestämille ayurveda-luennoille, jotka järjestetään mahdollisesti vielä tänä vuonna 2018, kesän jälkeen.

Ohessa kuvia Joogafestivaleilta.

Suomi-Intia-seuran pöytää Joogafestivaleilla 2018
Suomi-Intia-seuran pöytää Joogafestivaleilla 2018
Joogaopiston lehtiä 

Pardaman Sharma luennoi hyvän yöunen tärkeydestä
Pardaman Sharma luennoi hyvän yöunen tärkeydestä


Luennot joogafestivaleilla esittelivät ayurvedaa yleisellä tasolla. 
Tässä vielä muutama muistiinpano joogafestivalien ayurvedaluennoilta, joissa

Jessica Winderl muistutti, että 1) ayurvedan tarkoitus on parantaa sairauden perimmäinen syy, kun taas allopaattinen länsimainen lääketiede hoitaa sairauden oireita.

2) Kun tekee liian montaa asiaa yhtä aikaa, ei energia palaa takaisin, eli on parempi keskittyä yhteen asiaan kerrallaan, ja nukkua tarpeeksi.

Jessica kertoi myös englanninkielisen websaitin, josta löytää lisätietoa ayurvedasta: www.banyanbotanicals.com


Pardaman Sharma muistutti, että 1) ei kannata pidätellä tunteita, vaan antaa itkun tulla. Ei myöskään kannata tehdä mitään väkisin, vaan antaa asioiden tapahtua luonnollisesti. Omaa kehoa tulee kuunnella.  
2) Päivittäin on hyvä nauttia kolme runsasta ateriaa ja välipalaksi vettä. Vesi olisi kuitenkin parempi ottaa ruoasta. Öljyistä seesam sopii kaikille vartalotyypeille.

Ossi Viljakainen puolestaan kertoi, että jooga on ayurvedan fysioterapiaa. Ayurvediseen ruoanlaittoon liittyen hän mainitsi, että luomuinkivääriä ei tarvitse kuoria vaan se kannattaa nauttia kuorineen, koska inkiväärin kuori sisältää magnesiumia. Lisäksi Ossi varoitti keväällä ruoansulatuksen hidastuvan. Hän kehotti myös laittamaan maidon, sokerin ja vehnän pannaan keväisin, jotta flunssalta voisi välttyä. 

Ayurvedisista paastomenetelmistä hän mainitsi syömisen kerran päivässä kerran viikossa. Lisäksi hän mainitsi kitcharipaaston, johon sopiva hyvä kitchariresepti löytyisi ayurveda.fi-sivustolta.


Intialaiseen ruoanlaittoon tottuneena on itseäni hieman arveluttanut kehotus käyttää erinäisiä intialaisia mausteita raakana taikka kapseleina terveydenhoitoon.
Ehkä myöhemmin innostun kirjoittamaan asiasta enemmän, samoin kuin siitä, miten ayurveda näkyy tavallisessa intialaisessa elämässä, tai millaisia ovat ayurvediset hieronnat, joita ei Suomesta saa.



Lue myös lisää ayurvedasta, joogasta ja Intiasta tässä blogissa olevien nimenomaisten tunnisteiden alta!

Ei kommentteja: